Tuesday 11 August 2009

Tartaletki z cukinią, porami i kozim serem

Tartaletki z cukinia 5380 blog

Na cieście francuskim lub kruchym, na słodko lub na słono, duże lub całkiem malutkie, podłużne lub okrągłe tarty i tartaletki pojawiają się na naszym stole niezwykle często. W poprzednim wpisie pokazywałam Wam tartaletki na słodko z brzoskwiniami i mascarpone, dziś zapraszam na tartaletki w wersji wytrawnej. Idealne na piknik, przyjęcie w ogrodzie, lunch, kolację , a w upalny dzień, gdy mamy mniejszy apetyt, podane w towarzystwie sałaty z powodzeniem zastąpią też i obad.

Przepis, który chcę Wam zaprezentować towarzyszy mi od lat i przeszedł już nie jedną metamorfozę ;-) W czasach, kiedy w polskich sklepach nie było jeszcze koziego serka, piekłam je z serami typu brie lub camembert. Śweży tymianek zastępowałam natomiast suszonym. Dziś zdecydowanie wolę je z kremowym serkiem kozim i śweżymi listkami tymianku, tak jak przygotowuje się je według oryginalnej receptury. Bez zmian pozostał por i czarne oliwki, jedynie żółtą paprykę zastąpiłam także żółtą, lecz cukinią.

Tartaletki z tego przepisu po raz pierwszy zjadł też ON i bardzo mu smakowały - wcześniej ich nie jadł, ze względu na paprykę, tym razem usunął jedynie oliwki ;-) Ja przyznam szczerze, że od wersji z papryką, też wolę tę cukiniową i myślę , że przy niej już pozostanę. Przepis pochodzi z książki Good Food: Wegetariańskie Dania, a ja podaję wersję ze swoimi zmianami.


Tartaletki z cukinia 5380 copy


Przepis dołączam do akcji Cukiniowy sierpień. Smacznego :-)


Tartaletki z żółtą cukinią, porami i kozim serem

Na 6 tartaletek

CIASTO:
125 g mąki
szczypta soli
75 g zimnego masła lub margaryny, pokrojonej na kawałki
2-3 łyżki lodowatej wody (najlepiej wstawić wodę na kilka minut do zamrażalnika)

FARSZ:
1 łyżka oliwy
1 duży por
1 żółta cukinia
8 czarnych oliwek
2 łyżeczki tymianku
100 g koziego serka
sól
pieprz

1. Foremki do tartaletek natłuścić.
2. Do miski od miksera przesiać mąkę z solą, dodać zimne masło i miksować do czasu, aż składniki zaczną przypominać zacierki. Cały czas miksując, wlewać stopniowo wodę, i miksować do czasu, aż z masy zacznie powstawać ciasto. Przełożyc na stolnicę i szybko zagnieść.
3. Ciasto podzielić na 6 równych części. Każda część rozwałkować, wypełnic foremki.
4. Każdą z tartaletek wyłożyć kawałkiem papieru do pieczenia, wsypać fasolki przeznaczone do pieczenia lub suchy groch. Wstawić na 30 minut do lodówki.
5. Piekarnik rozgrzać do temperatury 200° C
6. Piec 15-17 minut, następnie wyjąć z piekarnika i usunąć papier oraz fasolki.
7. Pora i cukinię dokładnie umyć, pokroić na cienkie plasterki.
8. Pora przesmażyć na rozgrzanej oliwie przez ok. 2-3 minuty. Dodać cukinię i smażyć, do czasu aż warzywa zmiękną.
9. Doprawić tymiankiem, solą oraz pieprzem.
10. Farsz nałożyć na podpieczone tartaletki. Na to nałożyć pokrojone na ćwiartki czarne oliwki oraz kozi ser (używam serka kremowego, który nakładam malutką łyżeczką do deserów) .
11. Piec ok. 15 minut lub do czasu, aż tartaletki nabiorą rumianego koloru, a ser lekko się podpiecze. Smacznego !!!


Summer squash tartlets 5382 copy

12 comments:

grazyna said...

Wyglądają prześliczne i smakowicie!

peggykombinera said...

Karolciu!
kolejny przepis do przetestowania z moją ukochaną cukinią. I te oliwki... aż zgłodniałam :)

(piękne talerzyki)

kasiaaaa24 said...

Piękne!!!

Szarlotek said...

Cudne te tartaletki i na dodatek z moją ulubioną cukinią :)Na taką kolację ,to bym się wprosiła :)

Gosia said...

ooo,nastepne do zmalpowania pysznosci :)) tak samo beda pyszne,jak tartaletki z lososiem i quiche :) :)

Majana said...

Piękne zdjęcia! Wspaniałe tartaletki, piękne talerzyki! No nie mogę się napatrzeć. Cudo!

Mafilka said...

Niewyczerpane źródło tarteletkowych przepisow ;-) Cudne są, te też :-)

Karolina Beaudet said...

Grażynko,Kasiu,
Dziękuję :-)

Peggykombinera,
:-)

Szarlotku,
Gdyby nie odległość, to ja bym Cię z przyjemnoscią na taką kolację zaprosiła :-)

Gosiu,
Te są zupełnie inne od tych z łososiem, ale sama nie wiem, które smaczniejsze...hmm...

Majanko,
Dziękuję :-) A talerzyki dostałam w prezencie pod choinkę :-)

Mafilko,
Ja to już chyba uzależniona od tartaletek jestem ;-)

Tilianara said...

Wyglądają wybornie i podoba mi się każda ich wersja - i z cukinią i z papryką :)

Agata said...

Kozi ser i pory to dla mnie strzał w 10! Mojej ulubione składniki wytrawnych tart!

Bea said...

Sliczne tarteletki, swietne polaczenie smakowe i na dodatek talerzyki w bardzo pasujacym tu kolorze :)

Karolina Beaudet said...

Tilianara,
Gdyby nie mój mąż, który nie jada papryki, to pewnie robiłabym je na przemian raz z cukinią, raz z papryką, a tak pozostaje wersja cukiniowa ;-)

Agatko,
Moje też :-)


Bea,
Dziękuję :-)