Thursday, 1 December 2011

Deser jabkowo-gruszkowy w szklaneczkach (przepis Béatrice Peltre)

For the English version click here


Apple_7713 copy

 Zgodnie z obietnicą, mam dla was dzisiaj przepis na pyszny deser jabłkowo-gruszkowy. Autorka przepisu, zainspirowana kuchnią irlandzką, a dokładnie przepisem na placek z jabłkami podawany z kremem waniliowym, stworzyła deser znany we Francji jako verrines czyli po prostu szklaneczki.  Deser składa si z czterech warst: purée jabłkowo-gruszkowego, kawałków duszonych jabłek, kremu angielskiego oraz kruszonki.

Niech Was nie zrazi długi opis przygotowania. Owszem deser ten jest może drobink pracochłonny, a po jego przygotowaniu zostaje góra brudnych naczyń, ale generalnie nie należy on do  szczegolnie skomplikowanych. Zresztą, dla tego smaku naprawde warto poświᶒcić  chwil  czasu. Połączenie smaku jabłek z kremem waniliowym należy bowiem do wyjątkowo udanych. 

Jesli nie zależy wam na tym, aby przepis był bezglutenowy, mąk jaglaną możecie zastąpić mąką pszenną, a płatki z komosy ryżowej, płatkami owsianymi. Smacznego!!!



verrines_8522 copy

Deser  jabłkowo-gruszkowy z kruszonką jaglaną i kremem waniliowym
Na 6 porcji:

PURÉE JABŁKOWO-GRUSZKOWE:
2 słodkie jabłka
2 dojrzałe gruszki (najlepiej Forelle lub Bosc)
½ cytryny (drobno starta skórka oraz sok)
laska cynamonu
½ laski wanilii
50 g złotego cukru trzcinowego
60 ml zimnej wody

Jabłka oraz gruszki obrać, usunąć gniazda nasienne i pokroić w kostkᶒ. Laskᶒ wanilii przekroić wzdłuż, koniuszkiem noża wydrążyć nasiona. Owoce umieścic wraz z nasionami wanilii oraz laską wanilii garnuszku. Dodać skórkᶒ z cytryny, laskᶒ cynamonu, cukier oraz wodᶒ. Zagotować, nastᶒpnie zmniejszyć ogień. Dusić przez ok. 20 minut lub do czasu, aż owoce bᶒdą miᶒkkie. Usunąć laskᶒ wanilii oraz laskᶒ cynamonu. Zmiksować owoce na purée. Dodać sok z cytryny.

KREM ANGIELSKI:
350 ml mleka
1 laska wanilii
5 żóltek
3 łyżki złotego cukru trzcinowego
2 łyżeczki skrobi kukurydzianej lub ziemniaczanej

Laskᶒ wanilii przekroić wzdłuż, koniuszkiem noża wydrążyć nasiona. Zarówno nasiona jak i wydrążoną laskᶒ umieścić w garnku. Dodać mleko, zagotować na średnim ogniu, uważając aby mleko nie wykipiało.Gdy mleko zacznie siᶒ gotować, zdjąć garnek z ognia, przykryć i odstawić na 15 minut.

Żółtka ubić przy pomocy miksera na puszystą białą masᶒ. Dodać skrobiᶒ kukurydzianą i dokładnie wymieszać. Mleko odcedzić na sitku o bardzo dronych oczkach, nastᶒpnie wlać powoli do masy żółtkowej mieszając. Przełożyć spowrotem do garnka, podgrzewać na małym ogniu cały czas mieszając, do czasu aż krem zgᶒstnieje (ok. 5-6 minut) Nie dopuścić do zagotowania. Usunąć laskᶒ wanilii, przełozyć do miski i pozostawić do wystygniᶒcia od czasu do czasu mieszając.

JAGLANA KRUSZONKA:
3 łyżki mąki jaglanej
3 łyżki płatków z komosy ryżowej
3 łyżki mielonych migdałów
20 g orzechów włoskich
15 g wyłuskanych pistacji
3 łyżki jasnego cukru Muscovado
½ łyżeczki ekstraktu z prawdziwej wanilii
35 g masła

Piekarnik rozgrzać do 180°C. Blaszkᶒ wyłożyć papierem do pieczenia. Orzechy włoskie oraz pistacje z grubsza posiekać. W misce wymieszać mąkᶒ jaglaną, płatki z komosy ryżowej, mielone migdały, orzechy włoskie, pistacje, cukier oraz ekstrakt z wanilii. Dodać pokrojone na kawałki zimne masło, pocierać koniuszkami palców do czasu, aż składniki utworzą kruszonkᶒ. Kruszonkᶒ rozłozyć rónomiernie na wyłozonej papierem do pieczenia blasze. Piec ok. 15 minut, od czasu do czasu mieszając. Gdy kruszonka siᶒ zrumieni, wyjąć z piekarnika i pozostawic do wystygniᶒcia.

DUSZONE JABŁKA:
14 g masła
1 duże kwaskowate jabłko (np. Pink Lady)
1 łyżka złotego cukru trzcinowego
sok z cytryny

Jabłko obrać, usuanąć gniazda nasienne i pokroić w kostkᶒ. Masło rozpuscić na patelni, dodać jabłko wraz z cukrem. Gotować 2-3 mnuty miszając. Skropić sokiem z cytryny i odstawić do ostygniᶒcia.

Purée z owoców podzielić równomiernie pomiᶒdzy sześć szklanek. Na wierzchu rozłożyc kawałki ugotowanego jabłka. Przykryć kremem angielskim, posypać kruszonką i podawać.


IG_8521 copy

4 comments:

Majana said...

Piękny ten deser. Elegancko i smacznie wygląda :)
Pozdrowienia:)

majka said...

No i doczekalam sie :) Bardzo apetyczny deser. Mnie nie odstrasza gora brudnych naczyn wiec jesli deser jest pyszny, chetnie go przygotuje :))

Milego dnia :)

Monisia said...

wyśmienita propozycja na odchodzącą jesień i zbliżającą się..wiosnę?
tak,czy owak temperatura za oknem bardzo na to wskazuje;)
pozdrawiam M.

Ania Włodarczyk (aka vespertine) said...

Cudenko. Przepis i zdjecia. Kruszonka jaglana wygrywa!