Wednesday 1 October 2008

Zupa z cukinii


Długo szukałam dobrego przepisu na zupę z cukinii. Choć wypróbowałam ich wiele, to z żadnego z nich nie byłam do końca zadowolona. Zupa z cukinii zazwyczaj wychodziła wodnista, mdła i nijaka. Były też i takie przepisy, w których dodatek przypraw i innych składników o wyrazistym smaku sprawił, że smak cukinii był właściwie niewyczuwalny. Zaczynałam już powoli tracić nadzieję, że zupa z cukinii (która jest przecież jednym z moich ulubionych warzyw) może w ogóle być smaczna.

Przepis na indyjską zupę cukiniową znalazłam we francuskim czasopiśmie Cuisine Gourmande (tym samym, z którego pochodzi przepis na lazanię z cukinią i sosem pesto, o której pisałam jakiś czas temu). Rozczarowana poprzednimi zupami z cukinii, do przepisu podeszłam nieufnie. Byłam pewna, że dodatek przyprawy curry, za która jakoś specjalnie nie przepadam, zdominuje smak zupy. Mimo to, postanowiłam przepis wypróbnować. Efekt był naprawdę zaskakujący. Zupa wyszła przepyszna, o idealnej konsystencji i doskonale wyważonym smaku. Niczego tu nie jest za dużo, ani za mało. Delikatny smak mleka kokosowego wspaniale komponuje się z łagodnym smakiem cukinii. Przyprawa curry sprawia z kolei, że zupa nie jest mdła. Bardzo podobał mi się pomysł z podaniem zupy z plasterkami cukinii (w oryginale były surowe, ja lekko je podsmażyłam), ich kruchy samk wspaniale kontrastują z kremową konsystencją zupy. Jak dla mnie, przepis idealny.


Indyjska zupa z cukinii

Na 4 porcje:

800 g cukinii
½ cytryny
2 małe cebule
1 ząbek czosnku, starty na tarce o drobnych oczkach lub przeciśniety przez praskę
3 łyżeczki przyprawy curry
200 ml mleka kokosowego
500 ml bulionu warzywnego z kostki
łyżka oliwy z oliwek
sól, pieprz

1. Cebule obrać, pokroić w kostkę.
2. Cukinię umyć, osuszyć (nie obierać). Jedną ładniejszą zachować, resztę pokroić w kostkę.
3. Cebule przesmażyc na oliwe przez ok. 2 minuty, dodać przyprawę curry, wymieszać.
4. Dodać cukinię z czosnkiem. Wlać mleko kokosowe oraz bulion. Dusić pod przykryciem przez ok. 20 minut.
5. W międzyczasie odłożoną cukinie pokroić w plaserki i lekko podmażyć na oliwie z oliwek.
6. Zupę zmiksować przy pomocy blendera. Doprawić solą, pieprzem oraz sokiem z cytryny.
7. Nalać do miseczek, udekorować podsmażonymi plasterkami cukinii. Posypać odrobiną curry.

Smacznego :)



2 comments:

natka said...

Wyborna!
teraz i moja popisowa:}

Nina said...

zrobiłam, smaczna, może dałam trochę za dużo bulionu, jednak lepiej dać trochę mniej niż więcej, by wyczuć mleczko kokosowe